Κανονισμός Λειτουργίας

ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥ 5ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Το πλαίσιο σχολικής ζωής του 5ου Γυμνασίου Αγρινίου εκπονήθηκε μετά από διεργασίες στις οποίες συμμετείχαν όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας θέτοντας ως στόχο την εύρυθμη λειτουργία, τη βελτίωση των συνθηκών της
σχολικής ζωής και την καλύτερη συνεργασία των μελών της κοινότητας.
Τίθεται σε ισχύ για να υπηρετήσει τον μαθητή και να βοηθήσει το σχολείο στο έργο του, ώστε να κατασταθεί εργαστήρι μάθησης, διανοητικής καλλιέργειας και συμμετοχής.
Οι κανόνες που εγκρίθηκαν είναι δεσμευτικοί για όλους, γιατί συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία του σχολείου και προάγουν το έργο του. Υπεύθυνοι εφαρμογής του κανονισμού, είναι τα όργανα της μαθητικής κοινότητας( 5μελή και 15μελές), οι καθηγητές – σύμβουλοι, οι εφημερεύοντες καθηγητές, οι ίδιοι οι μαθητές. Κατά την εγγραφή των μαθητών στην Α΄ Τάξη οι γονείς θα λαμβάνουν ένα αντίτυπο του κανονισμού, ενώ κατά την έναρξη του σχολικού έτους θα αφιερώνεται μια διδακτική ώρα στους νέους μαθητές για την ανάλυση και τη μελέτη του.
1. Η συνύπαρξη στο σχολείο. Σχολικό Κλίμα
Το σχολικό περιβάλλον είναι ένα περιβάλλον μάθησης, δημιουργικής δράσης, αρμονικής συνύπαρξης και καλλιέργειας των ανθρωπιστικών αξιών. Όλοι συμβάλλουμε στην καλή επικοινωνία των μελών της σχολικής κοινότητας για τη δημιουργία σωστής ατμόσφαιρας, δηλαδή κλίματος συνεργασίας, ανεκτικότητας, φιλίας.
Καθηγητές και μαθητές συνυπάρχουν αρμονικά στο σχολείο, έτσι το θετικό κλίμα μεταφέρεται στην τάξη παράγοντας και εκεί την κατάλληλη ατμόσφαιρα, το κλίμα της τάξης.
Στο χώρο του σχολείου αποφεύγονται οι χαρακτηρισμοί, τα υπονοούμενα, οι απειλές, καθώς επίσης και κάθε μορφή σωματικής ή λεκτικής βίας. Οποιοδήποτε πρόβλημα των μαθητών αναφέρεται στον υπεύθυνο καθηγητή τάξης, στο εφημερεύοντα( στα διαλείμματα) και στον Διευθυντή. Δεν επιτρέπεται οι μαθητές, αλλά και οι καθηγητές όπως και οι γονείς (όταν επισκέπτονται το χώρο του σχολείου) να καπνίζουν, δεν επιτρέπεται επίσης στους μαθητές η χρήση κινητών τηλεφώνων, η φωτογράφηση των μαθητών και η ανάρτηση φωτογραφιών σε ιστοσελίδες πλην του σχολείου όταν υπάρχει η σχετική έγκριση.
2. Η Λειτουργία του Σχολείου.
– Όλοι οι μαθητές προσέρχονται πριν χτυπήσει το κουδούνι και είναι παρόντες κατά την πρωινή συγκέντρωση του σχολείου και την προσευχή.
Στην πρωινή συνάθροιση οι μαθητές παρατάσσονται με ησυχία και σειρά, παρακολουθούν αθόρυβα τις ανακοινώσεις του σχολείου και εισέρχονται ήρεμα.
– Όσοι καθυστερούν συστηματικά να προσέλθουν, δεν μπαίνουν στην τάξη χωρίς άδεια και πριν ενημερωθούν οι γονείς τους.
– Κατά τη διάρκεια των ωριαίων διαγωνισμάτων, γραπτών εκθέσεων και άλλων δοκιμασιών, οι μαθητές παραμένουν μέσα στην αίθουσα μέχρι να χτυπήσει το κουδούνι και δεν εξέρχονται χωρίς εποπτεία στους εσωτερικούς χώρους του σχολείου (κυλικείο) ή στον αύλειο χώρο.
– Όταν απουσιάζουν καθηγητές το πρόγραμμα αναδιατάσσεται για να μην υπάρχουν κενά. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε οι μαθητές παραμένουν στον χώρο του σχολείου.
– Σε καμία περίπτωση οι μαθητές δεν διαταράσσουν τον χώρο θορυβώντας και δεν εξέρχονται του σχολείου, ειδικά στα κενά τους.
-Η αποχώρηση των μαθητών γίνεται μόνο με την λήξη του προγράμματος, με ευρυθμία και δεν επιτρέπεται οι μαθητές να εξέλθουν πριν ηχήσει το κουδούνι.
– Μετά την λήξη των μαθημάτων οι μαθητές αποχωρούν άμεσα και πηγαίνουν σπίτι τους ή στους χώρους επιβίβασης απ’ όπου θα τους παραλάβουν τα συγκοινωνιακά μέσα.
3. Φοίτηση των Μαθητών – Συμπεριφορά στην Τάξη
– Η φοίτηση των μαθητών πρέπει να είναι τακτική, χωρίς απουσίες, για να μπορούν να παρακολουθούν ολοκληρωμένα το ετήσιο πρόγραμμα του σχολείου και τον κύκλο των μαθημάτων.
Η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής, όταν οι απουσίες του μαθητή, που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους ξεπερνούν τις εκατόν δεκατέσσερις (114) και συνεπώς επαναλαμβάνει την τάξη.
– Κάθε μαθητής οφείλει να έρχεται στο σχολείο προετοιμασμένος, έχοντας μελετήσει και εκτελέσει τις εργασίες του.
– Η αξιολόγησή του γίνεται σύμφωνα με τους νόμους και τις κείμενες διατάξεις και σχετίζεται με την επίδοσή του (γραπτή – προφορική -συμμετοχή στο μάθημα) και την προσπάθεια που αυτός καταβάλλει.
-Όλοι οι μαθητές έχουν μαζί τους τα βιβλία, τα τετράδιά τους, τις εργασίες τους και μέσα στην τάξη είναι ήσυχοι, παρακολουθούν με σεβασμό τον διδάσκοντα και με ενδιαφέρον το μάθημα. Είναι τυπικοί αλλά και ευπρεπείς. Κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας δεν διακόπτουν άσκοπα, δεν συνομιλούν, δεν παίρνουν αυθαίρετα το λόγο, δεν ενοχλούν τους συμμαθητές, δεν επιχειρούν να διασαλεύσουν την τάξη.
Όταν ένας μαθητής δεν εκτελεί τις εργασίες του ή με την συμπεριφορά του παρεμποδίζει τη διδασκαλία, θα ενημερώνεται ο γονιός του ή ο κηδεμόνας του και ο καθηγητής – σύμβουλος της τάξης θα επιλαμβάνεται παιδαγωγικά ώστε να δρομολογείται η καλύτερη λύση για την διευθέτηση του ζητήματος.
-Η διατήρηση της καθαριότητας μέσα στην τάξη είναι υποχρέωση όλων των μαθητών.
Τα όργανα της σχολικής κοινότητας (5μελές) οφείλουν να διατηρούν καλή την εικόνα της τάξης ( καθαρή και φροντισμένη αίθουσα) αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες ακόμη και για την αισθητική του χώρου (κάδρα, στολισμός της αίθουσας).
– Ο εξοπλισμός του σχολείου που βρίσκεται μέσα στην τάξη (τηλεοράσεις, θρανία, καρέκλες, χάρτες), σε εργαστήρια (Φυσικών Επιστημών, Πληροφορικής), διαδρόμους πρέπει να προστατεύεται από όλους, το ίδιο και τα μηχανήματα
που χρησιμοποιούνται στις σχολικές εκδηλώσεις (ηχεία, ενισχυτές, μικρόφωνα). Σε περίπτωση σκόπιμης κακομεταχείρισης και φθοράς του εξοπλισμού ο μαθητής που ευθύνεται αποκαθιστά την βλάβη ή καταβάλλει το αντίτιμο του κόστους (του μηχανήματος).
4. Οι μαθητές στο Προαύλιο – Διαλείμματα
– Στα διαλείμματα εξέρχονται όλοι από την τάξη, με ησυχία και ο χώροςαερίζεται.
– Οι επιμελητές, ανοίγουν τα παράθυρα, σβήνουν τον πίνακα και φροντίζουν ν’αλλάζουν (όταν δεν είναι καθαρό) το σφουγγάρι σβησίματος.
– Καθ’ όλη τη διάρκεια του διαλείμματος αποφεύγουμε να κινούμαστε βίαια στο χώρο, να φωνάζουμε δυνατά, να μπαίνουμε χωρίς λόγο στις τουαλέτες ή να εξερχόμαστε από το χώρο του σχολείου.
– Στον χώρο του κυλικείου είμαστε προσεκτικοί, δεν κινούμαστε βίαια, δεν παρεμποδίζουμε τους μικροτέρους, δεν συνωστιζόμαστε.
-Το προαύλιο του σχολείου πρέπει να διατηρείται καθαρό σε όλα τα διαλείμματα, αποφεύγοντας οι μαθητές να ρίχνουν κάτω αντικείμενα, χαρτιά ή συσκευασίες απ’ ότι αγοράζουν στο κυλικείο.
Επίσης προσέχουμε και προστατεύουμε τα δέντρα και τα λουλούδια που βρίσκονται στον χώρο του προαυλίου και ομορφαίνουν το χώρο.
5. Παιδαγωγικά Μέτρα – Παιδαγωγικές Ενέργειες
Η συμμόρφωση και η τήρηση των κανόνων απλοποιεί την καθημερινότητα, ομαλοποιεί τις σχέσεις όλων και δημιουργεί θετικό κλίμα στο σχολείο, διότι αποτρέπει τις συγκρούσεις μέσα στο σχολείο, προστατεύει την προσωπικότητα των μαθητών και περιορίζει τις παραβατικές συμπεριφορές.
Το σχολείο μας δίνει μεγάλη σημασία στην πρόληψη και στην συμβουλευτική για την αποτροπή της αποκλίνουσας συμπεριφοράς των μαθητών, γι’ αυτό δημιούργησε τις κατάλληλες εσωτερικές δομές.
Στην αρχή κάθε έτους συστήνεται για κάθε τμήμα τριμελή ομάδα διαχείρισης προβλημάτων τάξης αποτελούμενη από τον διευθυντή, τον Υπεύθυνο τάξης και ένα διδάσκοντα που θέλει να συμβάλλει, ενώ άτυπα μπορεί να
συμμετάσχει και ο πρόεδρος της τάξης.
Για να υπάρξει πρόληψη ο καθηγητής σύμβουλος της τάξης διατηρεί στενή συνεργασία με τους υπολοίπους διδάσκοντες ( τάξης) ώστε γρήγορα να εντοπίζονται τα προβλήματα και να διερευνώνται οι αιτίες κάθε αποκλίνουσας συμπεριφοράς.
Η σαφή διερεύνηση των αιτιών αλλά και των ειδικοτέρων συνθηκών (οικογενειακών – κοινωνικών) μπορεί να καθορίσει τον τρόπο παρέμβασης.
Οι γονείς καλούνται άμεσα στο σχολείο όπου αναλαμβάνουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις για να ομαλοποιηθεί η συμπεριφορά του μαθητή, ενώ ρόλο υποστηρικτικό μπορούν ν’ αναλάβουν πρόσωπα(π.χ. συμμαθητές) και φορείς.
Αφού γίνει σύσκεψη ανάμεσα στους υπεύθυνους και τον διευθυντή καλείται το Συμβούλιο Τάξης και ενημερώνονται οι δομές υποστήριξης της Πολιτείας (ή ο μαθητής με τους γονείς τις επισκέπτεται).
Συμβουλευτικές πρακτικές
Ο υπεύθυνος τάξης, όπως και κάθε διδάσκοντας που εντοπίζει απόκλιση στη συμπεριφορά(απειθαρχία, προκλητικότητα, τριβές με άλλους συμμαθητές), ενδιαφέρεται, καλεί τον μαθητή και του εξηγεί το λάθος, τον ενημερώνει για τις συνέπειες, επικοινωνεί με τον κηδεμόνα και στη συνέχεια ενημερώνεται για την κάθε αλλαγή στην συμπεριφορά του.
Εάν η κατάσταση δεν βελτιώνεται αλλά επιδεινώνεται τότε θα πρέπει να δρομολογηθεί ένα πλαίσιο παιδαγωγικών μέτρων. Τα παιδαγωγικά μέτρα που λαμβάνονται είναι: Παρατήρηση – Επίπληξη – Ωριαία Απομάκρυνση – Αποβολή (1-2 ημέρες) – Αλλαγή Σχολικού περιβάλλοντος.
Οι ποινές επιβάλλονται για κάθε επαναλαμβανόμενη παράβαση ή αποκλίνουσα συμπεριφορά (αφού πρώτα ελεγχθεί) και όχι με κριτήριο την τιμωρία, αλλά τη νουθεσία και την αποτροπή μίμησης.
Μετά από τρεις ωριαίες αποβολές από τον ίδιο καθηγητή ή πέντε συνολικά συγκαλείται το Συμβούλιο Τάξης (αποτελούμενο από τους διδάσκοντες της Τάξης) και εισηγείται συγκεκριμένο μέτρο προς τον Διευθυντή και το Σύλλογο Διδασκόντων.
Μαθητής που δεν μπορεί να προσαρμοστεί ομαλά στο σχολικό περιβάλλον και αποκτά παραβατική συμπεριφορά, θα τιμωρείται με αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Σε κάθε μαθητή που βελτιώνει την επίδοσή του στα μαθήματα ή την συμπεριφορά του στο σχολείο θα του επιδίδεται «Έπαινος Βελτίωσης»
6. Ενημέρωση Γονέων – Κηδεμόνων
Οι γονείς και οι Κηδεμόνες των μαθητών οφείλουν να προσέρχονται τακτικά στο Σχολείο προκειμένου να ενημερωθούν για φοίτηση, την επίδοση και την διαγωγή των μαθητών.
Ο Διευθυντής και οι Καθηγητές του Σχολείου με προθυμία θα τους ενημερώσουν, την προγραμματισμένη ώρα ή οποτεδήποτε επισκεφτούν το Σχολείο.
Σε περίπτωση που επιθυμούν να συναντήσουν κάποιον συγκεκριμένο καθηγητή, τότε συμβουλεύονται τον πίνακα που δημοσιεύει το σχολείο (ειδικό φυλλάδιο, στην αρχή του σχολικού έτους) ο οποίος αποτυπώνει τον ειδικό χρόνο ενημέρωσης των γονέων και των κηδεμόνων, όπως προκύπτει από το πρόγραμμα του σχολείου.
7. Εκδρομές
Οι πέντε περίπατοι των μαθητών γίνονται προγραμματισμένα(απόφαση του Συλλόγου, Πρ. 4/10-9-2015) κατόπιν συνεννοήσεως του Διευθυντή, των Καθηγητών και των Οργάνων της Μαθητικής κοινότητας, με τον ίδιο τρόπο οργανώνονται οι εκπαιδευτικές εκδρομές – επισκέψεις στα πλαίσια των σχολικών μαθημάτων ή των εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
8. Σχολικές Εκδηλώσεις
Οι εκδηλώσεις που διοργανώνει το σχολείο αποτελούν κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας και προσφέρουν μορφωτικό αποτέλεσμα στους μαθητές και σ’ όσους άλλους θελήσουν να τις παρακολουθήσουν. Ο καλός σχεδιασμός και η συμμετοχή όλων των μελών της κοινότητας καθιστούν τις εκδηλώσεις εκπαιδευτικό γεγονός και το σχολείο μορφωτικό και κοινωνικό κέντρο που μεταδίδει πολιτισμό και γνώση.
9. Ιστοσελίδα του 5ου Γυμνασίου Αγρινίου
Το σχολείο διαθέτει ηλεκτρονική σελίδα 5gym-agrin.ait.sch.gr και blogs.sch.gr/5gymagri (εκδρομές) στην οποία γίνονται ανακοινώσεις, δημοσιεύονται άρθρα, πονήματα από εκπαιδευτικά προγράμματα του σχολείου, καθώς επίσης και στιγμιότυπα από τις εκδηλώσεις του σχολείου

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση